Openreach, onderdeel van British Telecom, heeft recentelijk monteurs en onderhoudsploegen uitgerust met een paniekknop als reactie op de groeiende meldingen van beledigingen en bedreigingen. In de afgelopen vijf jaar zijn er 15.000 meldingen gedaan door medewerkers van telecom, internet en nutsbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. In januari meldde 42 procent van deze werknemers dat ze één of meerdere ervaringen hadden met agressief gedrag, wat leidt tot hoger ziekteverzuim en personeelsverloop.
Om deze trend te keren, hebben meer dan 90 nuts- en infrabedrijven in een open brief aan de politiek gevraagde wetgeving aan te passen, zodat er strafrechtelijke vervolging kan plaatsvinden. Deze schokkende cijfers onderstrepen de noodzaak van dergelijke beschermende maatregelen. De open brief roept ook op tot respectvollere behandeling van callcenter medewerkers en servicebalie personeel.
Specifiek voor monteurs, die betrokken zijn bij het opleveren van FttH-verbindingen, is de paniekknop ingevoerd bij Openreach, waar 450 incidenten van bedreigend gedrag in de afgelopen 12 maanden zijn gemeld. Hoewel andere providers zoals Virgin, Sky, en Vodafone lagere aantallen incidenten rapporteren, benadrukt dit de noodzaak van bescherming tijdens werkzaamheden. In Nederland zijn er wel kritieken op FttH-uitrol, maar zulke noodmaatregelen zijn daar nog niet noodzakelijk geacht.
Lees het volledige artikel op de website van ITchannelPRO:
“Gevaar bij aanleg van FttH: Risico’s voor monteurs stijgen”.