Bose heeft aangekondigd dat de app voor SoundTouch-luidsprekers en cloud-afhankelijke functies verwijderd zullen worden. Kort daarvoor meldde Vorwerk dat, in tegenstelling tot eerdere toezeggingen, de cloudondersteuning voor hun Neato-robotstofzuigers volgend jaar stopt. Deze aankondigingen hebben geleid tot teleurstelling bij gebruikers die afhankelijk zijn van cloud en apps voor hun apparaten, wat vragen oproept over de afhankelijkheid van technologie.
De kwestie is ook van belang voor juristen en toezichthouders. Er worden vragen gesteld over de wettigheid van het stopzetten van functionaliteiten en de rechten van consumenten in deze situaties. Consumenten mogen bepaalde verwachtingen hebben bij hun aankopen, waarbij de wettelijke garantietermijn hen enige bescherming biedt. Bij bepaalde producten kan deze termijn verlengd worden, mits aan voorwaarden wordt voldaan.
Om consumenten beter te informeren, opende de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een pop-upwinkel op Utrecht Centraal om voorlichting te geven over garanties. De vraag blijft wat er van een garantie overblijft als een fabrikant de cloudondersteuning stopt. Hoewel de verkoper en importeur weinig kunnen doen, zouden consumentenorganisaties en toezichthouders mogelijk kunnen optreden. Met de nieuwe EU-wetgeving (CRA) die fabrikanten verplicht hardware langer te ondersteunen, zullen er vanaf eind 2027 veranderingen plaatsvinden in hoe bedrijven met hun producten omgaan.
Lees het volledige artikel op de website van ITchannelPRO:
Fabrikanten Stoppen Opnieuw Cloudondersteuning.