DDoS-aanvallen, malware en phishing blijven de voornaamste cyberdreigingen voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Deze vormen van cybercriminaliteit veroorzaken aanzienlijke verstoringen en risico’s voor de beveiliging van gevoelige gegevens binnen deze sectoren.
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) speelt een dubbele rol in het cyberlandschap. Aan de ene kant wordt AI steeds vaker gebruikt door aanvallers om geavanceerdere en moeilijker te detecteren aanvallen uit te voeren. Dit verhoogt de complexiteit en de impact van cyberdreigingen aanzienlijk.
Aan de andere kant biedt AI ook krachtige tools om deze bedreigingen te bestrijden. Door het analyseren van grote hoeveelheden data en het identificeren van patronen kan AI helpen bij het vroegtijdig opsporen en neutraliseren van cyberaanvallen. Hierdoor kunnen onderwijs- en onderzoeksinstellingen hun beveiligingsmaatregelen versterken en de impact van aanvallen verminderen.
Lees het volledige artikel Dutch IT Channel:
Cyberdreigingen Onderwijs: DDoS, Malware en Phishing Domineren.